Dat veel verzekeringsmakelaars nog steeds geen digitale strategie hebben, is schrikbarend

De bereidheid om de eerste stappen te zetten richting digitale transformatie mag dan wel groot zijn, in de praktijk blijken de meeste verzekeringsmakelaars daar nog geen duidelijke strategie rond te hebben.

Wat bedoelen we met digitale transformatie?

Veel kantoren zien digitalisatie als iets waarmee ze efficiënter willen werken en hun papierberg verkleinen. Dat is goed maar niet voldoende; dit gaat het grote verschil niet maken in de omzetgroei en de relatie met je klanten.

Digitale communicatie naar klanten en prospecten via website, e-mailmarketing en social media is duidelijk iets wat bij verzekeringsmakelaars veel minder hoog op de agenda staat. Nochtans verhoogt dat proces van digitalisatie de relatie met je klanten.

Begin met een Raad van Digitaal Advies

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de verzekeringsmakelaars niet het minste idee heeft van welke impact de digitale toekomst zal hebben op hun kantoor en klantenbestand. Er is vooral angst voor het onbekende.

De verzekeringssector is fundamenteel aan het veranderen, ook op vlak van technologie. verzekeringsmakelaars staan voor heel belangrijke beslissingen, willen ze competitief blijven op de markt. Gewoon verder doen zoals vroeger, is zeker niet altijd de juiste optie. maar de angst voor digitalisering is een slechte raadgever. Afhankelijk daarvan dient de verzekeringssector zijn business strategie rond digitalisatie te optimaliseren, of zelfs helemaal heruit te vinden.

Maar hoe begin je daar dan in hemelsnaam aan?

Je vooral laten omringen door een aantal mensen die daar helder over nadenken en de bewustwording binnen jouw kantoor helpen vergroten, is het antwoord. Noem het een raad van digitaal advies, bestaande uit mensen die je daarin kunnen begeleiden. Digitale transformatie is niet iets wat je er eventjes bij neemt, je moet daar echt ten volle van overtuigd zijn.

Je moet als makelaar ook niet willen proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Begin met gewoon goed te kijken wat je collega-makelaars doen of juist niet doen en probeer dan het verschil te maken. Een grote fout bij verzekeringsmakelaars is dat ze één schakeltje van de online mogelijkheden bekijken zonder naar het grotere plaatje te kijken. Zorg eerst voor een strategie en werk die stapje per stapje uit met de snelheid dat je kantoor aankan.

Is het vijf voor of na twaalf?

Ook al zitten we volop in het tijdperk van digitale transformaties, meer dan 50% van een succesvolle digitale transformatie is te wijten aan menselijke verandering. Dat geldt zowel voor je eigen team als voor je klantenbestand in die onvermijdelijke shift to digital.

Wil je meer weten over wat Digital Assur kan betekenen voor jouw kantoor?

Laat het ons weten. We contacteren je dan voor een eerste vrijblijvend gesprek.